sexism i fantasin

Jag har nu läst om hur många som älskar serien "Game of Thrones", på 9gag (kanske inte en sådan bra och pålitlig källa) och facebook m.m. Det enda jag har förstått med serien (jag har INTE sett den själv) är att den inte är verklig, den är fantasy och att allt är väldigt fint, vackert, sminkat och MANLIGT.

Jag har nu läst en artikel på DN.se där de skriver om serien och hur sexistisk den är. Att den är mansdominerad men, med kvinnliga slådespelare som endast spelar horor, prostituerade eller madonnor. Det kan man ha sina tycken om och jag har väldigt svårt för detta men, jag har som sagt inte sett serien ännu och kan inte riktigt uttrycka om serien. Men av det som lästs i artikeln om serien så blir jag inte direkt mer sugen på att se den.

Att se män i höftskynke, med retuscherade magrutor och lagomt mycket kajal under ögonen, det gör vi jämt tycker jag! I serien "Spartacus" är det en hemsk kvinnosyn där männen spelar hjältar, i filmen "300" är det desamma. När ska vi få fler serier som "Xena"?! De serier i dag med kvinnor i huvudrollen har inget fantasyinslag över huvudtaget, tråkigt tycker jag! Nu handlar det om "The Big C", kvinna med cancer eller så är det "Grey's Anatomy" och "Ellen Degeneres" där kvinnan har huvudrollen.
Jag tycker att det bara frodas alltmer fokus på männen i medierna, filip & fredrik i både tv och radio, shulmans show (som nu också blitt tv-show) och i den svenska musikbranchen är det nästan bara män som får producera sin musik förutom lykke li och frida hyvönnen. Typ.

Jag säger inte att kvinnan ska bli stark, det är vi redan. is i magen bah'



Kom-men-tera

om du behagar

namn
bli ihågkommen

@? (osynlig)

besöksadress:

kommentar

Trackback
RSS 2.0