Inför julen

Det är första advent på söndag, och jag försöker ladda upp så gott jag kan så att vi kan ha riktigt mysigt då.
I måndags så gick jag och Mina på julmarknad vid katedralen i Gotic, där jag köpte både jag och Mina en varsin katalansk "jultomte" som ser ut som en stock, där de målat på läskiga ögon och en basker. Enligt tradition ska barnen slå på den där "jultomten" (som är en stock) och skrika "BAJSA GUBBE, BAJSA!!" och sedan ska det vara godis och julklappar bakom den. Katalaner är så himla knäppa.
 
Och dagen innan julmarknaden for jag och Alexandra till IKEA, där köpte vi adventsljus, lukta-gott-ljus och pepparkaksservetter. Jag köpte också pepparkaksdeg och glögg som vi ska inviga på söndag, när vi ska ha pepparkaksbak här i lägenheten!
 
Det har hänt ganska mycket i veckan, kanske därav inte så mycket skrivande. Jag och Mina diksuterade om hon skulle pierca sig, och det gjorde hon dagen efter! Då fick jag och Ellinor vara moralt och psykiskt stöd åt flickebarnet. Men det gick bra, det kändes tydligen inte alls. Lite blod bara.
 
Och i går var jag, Anna och några av hennes skolvänner i väg och åkte skridskor vid Placa de Catalunya, superskoj! Det gick bra, jag ramlade på rumpan en gång, men jag skyller på skridskorna. De var plastiga och gjorde ont! Men de spelade bra musik!
 
 

De så kallade jultomtarna som de katalanska barnen ska slå på så får de godis och presenter
 
Julgrejer!
 

Mina på piercingbädden!


Mina och Ellinor på El Colectivo
 

Anna på skridskostället, där de spelade ljuv 70-talsdisco


De blåa skridskorna, som var fula, obehagliga och oslipade, men roliga att åka på!

Och på ramblan har de julpyntat med ljus i träden, det är ljus överallt i staden också, men just på ramblan är det faktiskt fint.
 
 
 
 

Kom-men-tera
Postat av: Agnes

Ja passa på att ha doftljus nu när jag inte bor där mer!

2012-11-30 @ 11:17:23
URL: http://sytanten.blogg.se

om du behagar

namn
bli ihågkommen

@? (osynlig)

besöksadress:

kommentar

Trackback
RSS 2.0